Zobacz książkę
Kup książkę
Mu Editor
PyGame Zero
Python

Koduj w Pythonie

3 Kroki dzielą Cię od rozpoczęcia przygody...

Dzięki książce "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową", każdy z Was - uczeń, nauczyciel, rodzic będzie mógł samodzielnie stworzyć grę przygodową. Pisząc kolejne kawałki kodu będziemy uczyć się jezyka Python. W książce kładziemy duży nacisk na interdyscyplinarność. Pokazujemy, że tworzenie gry przygodowej, to nie tylko informatyka, ale także język polski- opracowanie scenariusza, matematyka - wszelkie niezbędne obliczenia, plastyka- projekt postaci oraz scenografii, muzyka - stworzenie efektów dźwiękowych i muzyki. Każdy w zależności od posiadanych talentów będzie mógł je wykorzystać w odpowiadającym im obszarze. Abyśmy mogli zacząć programować grę potrzebujemy edytora. Wybraliśmy bardzo proste i przyjazne środowisko pracy - edytor Mu. Mu został stworzony z myślą o początkujących programistach- o Was. Wystarczy, że zainstalujecie edytor i możemy zaczynać!

Instalacja i konfiguracja

Naciśnij na klawisz i pobierz aplikacę instalującą edytor "Mu Editor" oraz całe środowisko programistyczne potrzebne do tworzenia gry przygodowej. Pobierz plik odpowiedni dla Twojego systemu operacyjnego (Windows, OSX, Linux), a następnie uruchom program instalacyjny. Poniżej szczegółowa instrukcja instalacji dla wybranego przez Ciebie systemu. Po instalacji należy uruchomić edytor Mu, a następnie skonfigurować go zgodnie z poniższą instrukcją.

Jeśli przeszedłeś instalację i uruchomiłeś edytor, to czas na kolejny krok

Instrukcja instalacji edytora

Instrukcja instalacji dla systemu Windows

Krok 1 Pobierz Instalator MU

Pobierz odpowiedni dla swojego systemu operacyjnego instalator: 32-bitowy lub 64-bitowy. Przyciski do pobrania odpowiedniej wersji edytora znajdują się powyżej. Aby dowiedzieć się, który instalator jest odpowiedni dla Twojego systemu, kliknij prawym przyciskiem myszy 'Ten komputer' i wybierz opcję właściwości. Typ systemu operacyjnego zobaczysz zakładce System -> Typ Systemu.

Krok 2 - Uruchomienie instalatora

Znajdź program instalacyjny edytora MU, który pobrałeś i uruchom go przez podwójne kliknięcie w ikonę instalatora.

Krok 3 - Umowa licencyjna

Przeczytaj licencję, a następnie jeśli chcesz kontynuować instalację kliknij przycisk 'Zgadzam się'.

Krok 4 - Wybór użytkowników

Wybierz, czy chcesz zainstalować edytor Mu dla wszystkich użytkowników, czy tylko dla siebie i kliknij 'Dalej'. Pamiętaj, że jeśli Twoje konto użytkownika nie posiada praw administracyjnych, ten krok może nie pojawić się w procesie instalacji. Jeśli tak, instalator może działać tylko wtedy, gdy wybierzesz opcję 'Install just for me'.

Krok 5 - Wybierz miejsce, w którym chcesz zainstalować edytor

Sugerujemy nie zmieniać automatycznie proponowanej ścieżki. Ułatwi to dalszą konfigurację.

Krok 6 - Instalacja

Poczekaj, aż edytor Mu zainstaluje się na Twoim komputerze.

Krok 7 - Zakończenie instalacji

Instalacja została zakończona, kliknij przycisk 'Finish', aby zamknąć instalator. Możesz uruchomić edytor Mu, klikając np. na ikonę w menu Start.

Instrukcja instalacji dla systemu Mac OSX

Krok 1 - Pobierz Instalator MU

Pobierz program instalacyjny dla systemu Mac OSX. Przycisk do pobrania edytora znajduje się powyżej.

Krok 2 - Otwórz program instalacyjny

Otwórz folder Downloads - kliknij "Go", a następnie "Downloads" w menu Finder.

Podwójnie kliknij obraz dysku instalatora Mu (plik .dmg). Po otwarciu instalatora zostaniesz poproszony o zaakceptowanie umowy licencyjnej oprogramowania, a następnie Twój komputer sprawdzi, czy pakiet nie jest uszkodzony (może to potrwać kilka minut).

Krok 3 - Instalacja Mu

Kliknij w ikonę "Mu", przytrzymaj i przeciągnij ją do folderu "Aplikacje".

Krok 4 - Instalacja

Edytor Mu zainstaluje się w folderze Aplikacje.

Krok 5 - Start Mu

Otwórz folder 'Aplikacje' - kliknij 'Go', 'Aplikacje' w menu 'Finder'. Wciśnij przycisk CTRL i kliknij na ikonę Mu. Pojawi się okno dialogowe, w którym można sprawdzić, czy chcesz otworzyć Mu. Kliknij na 'Otwórz':

Instrukcja instalacji dla systemu Linux

Krok 1 - Proces instalacji zacznij od wpisania poniższej komendy:

pip3 -V

W ten sposób sprawdzisz, czy masz zainstalowane narzędzie pip dla języka Python3. Jeśli go nie masz, wówczas zainstaluj odpowiedni dla Twojej dystrybucji pakiet, np. dla Systemów Debian/Ubuntu/Mint może to być pakiet o nazwie python3-pip.

Krok 2 - Zainstaluj edytor wpisując poniższą komendę:

sudo -H pip3 install mu-editor

Krok 3 - Sprawdź, czy edytor został zainstalowany wpisując poniższą komendę:

/usr/local/bin/mu-editor


Krok 4 - Dodaj ikonę na pulpicie, oto przykład dla systemu Mint:


Konfiguracja edytora

Po uruchomieniu edytora Mu, naciśnij klawisz "Tryb" ("Mode"), znajdujący się w lewym górnym rogu w menu głównym edytora. Następnie w okienku, które się pokaże wybierz pozycję "Pygame Zero" i naciśnij klawisz "OK". Edytor przełączy się w tryb "Pygame Zero". Nasze środowisko jest już gotowe do pracy!

Grafika i dźwięk

Naciśnij na klawisz 'Pobierz pliki'. W ten sposób pobierzesz jeden spakowany plik zawierający wszystkie potrzebne zasoby do gry: obrazki, czcionki, dźwięki i muzykę. Po rozpakowaniu pliku, na dysku utworzy się drzewo katalogów zawierające wszystkie wspomniane zasoby graficzne (obrazki i czcionki) oraz dźwiękowe (muzyka i dźwiękowe efekty specjalne).

Pobierz pliki

Jeśli zaimportowałeś pliki do edytora, to czas na ostatni krok

Instrukcja importu

plików do edytora

Aby przegrać wszystkie pobrane pliki do odpowiednich katalogów wymaganych przez Pygame Zero należy rozpakować pobrany katalog 'koduj-w-pythonie' oraz skopiować wszystkie znajdujące się w nim katalogi. Następnie musimy odnaleźć katalog mu_code, który zainstalowaliśmy wraz z edytorem MU, usunąć wszystkie znajdujące się w nim katalogi i wkleić te przed chwilą skopiowane. Domyślna lokalizacja katalogu mu_code zainstalowanego wraz z edytorem

dla Windows: Users/nazwa uzytkownika/mu_code, dla MAC OSX: /Users/nazwa uzytkownika/mu_code, a dla systemu Linux: /home/nazwa uzytkownika/mu_code

Kod gry przygodowej

Jeśli od razu chcesz zagrać w całą grę przygodową skopiuj do schowka kod gry z rozdziału R10. Naciśnij klawisz "skopiuj kod do schowka", przejdź do okna edytora "Mu Edytor" i wklej kod ze schowka (skrót klawiszy Ctrl+V lub Cmd+V). Jeśli posiadasz naszą książkę "Koduj w Pythonie", zalecamy kopiowanie kodu rozdział po rozdziale, zaczynając od rozdziału R02, a kończąc na R10. Poznając kod związany z kolejnymi rozdziałami stopniowo rozwijamy nasze umiejętności jednocześnie budując grę przygodową.

R01
Od czego zacząć
R02
Obraz i wprowadzenie do zmiennych
R03
Programowanie obiektowe
R04
Zasady gry – algorytmy
R05
Plan pomieszczeń – listy, słowniki
R06
Animacja postaci, sposoby zmiany obrazu
R07
Tworzenie scenariusza
R08
Zmiana scen – przechodzimy między pomieszczeniami
R09
Sprawdzanie i aktualizacja stanu gry
R10
Muzyka i dźwięki
Pobierz Dodatek A

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o GitHub pobierz Dotatek A

Kod gry dostępny na GitHub:

R01
Od czego zacząć
R02
Obraz i wprowadzenie do zmiennych
R03
Programowanie obiektowe
R04
Zasady gry – algorytmy
R05
Plan pomieszczeń – listy, słowniki
R06
Animacja postaci, sposoby zmiany obrazu
R07
Tworzenie scenariusza
R08
Zmiana scen – przechodzimy między pomieszczeniami
R09
Sprawdzanie i aktualizacja stanu gry
R10
Muzyka i dźwięki