Kup książkę
Kup książkę

Mu Editor

PyGame Zero

Python

Koduj w Pythonie

3 Kroki dzielą Cię od rozpoczęcia przygody...

Dzięki książce "Koduj w Pythonie - tworzymy grę przygodową", każdy z Was - uczeń, nauczyciel, rodzic będzie mógł samodzielnie stworzyć grę przygodową. Pisząc kolejne kawałki kodu będziemy uczyć się jezyka Python. W książce kładziemy duży nacisk na interdyscyplinarność. Pokazujemy, że tworzenie gry przygodowej, to nie tylko informatyka, ale także język polski- opracowanie scenariusza, matematyka - wszelkie niezbędne obliczenia, plastyka- projekt postaci oraz scenografii, muzyka - stworzenie efektów dźwiękowych i muzyki. Każdy w zależności od posiadanych talentów będzie mógł je wykorzystać w odpowiadającym im obszarze. Abyśmy mogli zacząć programować grę potrzebujemy edytora. Wybraliśmy bardzo proste i przyjazne środowisko pracy - edytor Mu. Mu został stworzony z myślą o początkujących programistach- o Was. Wystarczy, że zainstalujecie edytor i możemy zaczynać!

Krok 1 - zaczynamy instalację

Instalacja i konfiguracja

Naciśnij na klawisz i pobierz aplikacę instalującą edytor "Mu Editor" oraz całe środowisko programistyczne potrzebne do tworzenia gry przygodowej. Pobierz plik odpowiedni dla Twojego systemu operacyjnego (Windows, OSX, Linux), a następnie uruchom program instalacyjny. Poniżej szczegółowa instrukcja instalacji dla wybranego przez Ciebie systemu. Po instalacji należy uruchomić edytor Mu, a następnie skonfigurować go zgodnie z poniższą instrukcją.

Jeśli przeszedłeś instalację i uruchomiłeś edytor, to czas na kolejny krok

    Krok 2 - pobieramy pliki graficzne i dźwiękowe

Instrukcja instalacji edytora

Instrukcja instalacji dla systemu Windows

Krok 1 Pobierz Instalator MU

Pobierz odpowiedni dla swojego systemu operacyjnego instalator: 32-bitowy lub 64-bitowy. Przyciski do pobrania odpowiedniej wersji edytora znajdują się powyżej. Aby dowiedzieć się, który instalator jest odpowiedni dla Twojego systemu, kliknij prawym przyciskiem myszy 'Ten komputer' i wybierz opcję właściwości. Typ systemu operacyjnego zobaczysz zakładce System -> Typ Systemu.

Krok 2 - Uruchomienie instalatora

Znajdź program instalacyjny edytora MU, który pobrałeś i uruchom go przez podwójne kliknięcie w ikonę instalatora.

Krok 3 - Umowa licencyjna

Przeczytaj licencję, a następnie jeśli chcesz kontynuować instalację kliknij przycisk 'Zgadzam się'.

Krok 4 - Wybór użytkowników

Wybierz, czy chcesz zainstalować edytor Mu dla wszystkich użytkowników, czy tylko dla siebie i kliknij 'Dalej'. Pamiętaj, że jeśli Twoje konto użytkownika nie posiada praw administracyjnych, ten krok może nie pojawić się w procesie instalacji. Jeśli tak, instalator może działać tylko wtedy, gdy wybierzesz opcję 'Install just for me'.

Krok 5 - Wybierz miejsce, w którym chcesz zainstalować edytor

Sugerujemy nie zmieniać automatycznie proponowanej ścieżki. Ułatwi to dalszą konfigurację.

Krok 6 - Instalacja

Poczekaj, aż edytor Mu zainstaluje się na Twoim komputerze.

Krok 7 - Zakończenie instalacji

Instalacja została zakończona, kliknij przycisk 'Finish', aby zamknąć instalator. Możesz uruchomić edytor Mu, klikając np. na ikonę w menu Start.

Instrukcja instalacji dla systemu Mac OSX

Krok 1 - Pobierz Instalator MU

Pobierz program instalacyjny dla systemu Mac OSX. Przycisk do pobrania edytora znajduje się powyżej.

Krok 2 - Otwórz program instalacyjny

Otwórz folder Downloads - kliknij "Go", a następnie "Downloads" w menu Finder.

Podwójnie kliknij obraz dysku instalatora Mu (plik .dmg). Po otwarciu instalatora zostaniesz poproszony o zaakceptowanie umowy licencyjnej oprogramowania, a następnie Twój komputer sprawdzi, czy pakiet nie jest uszkodzony (może to potrwać kilka minut).

Krok 3 - Instalacja Mu

Kliknij w ikonę "Mu", przytrzymaj i przeciągnij ją do folderu "Aplikacje".

Krok 4 - Instalacja

Edytor Mu zainstaluje się w folderze Aplikacje.

Krok 5 - Start Mu

Otwórz folder 'Aplikacje' - kliknij 'Go', 'Aplikacje' w menu 'Finder'. Wciśnij przycisk CTRL i kliknij na ikonę Mu. Pojawi się okno dialogowe, w którym można sprawdzić, czy chcesz otworzyć Mu. Kliknij na 'Otwórz':

Instrukcja instalacji dla systemu Linux

Krok 1 - Proces instalacji zacznij od wpisania poniższej komendy:

pip3 -V

W ten sposób sprawdzisz, czy masz zainstalowane narzędzie pip dla języka Python3. Jeśli go nie masz, wówczas zainstaluj odpowiedni dla Twojej dystrybucji pakiet, np. dla Systemów Debian/Ubuntu/Mint może to być pakiet o nazwie python3-pip.

Krok 2 - Zainstaluj edytor wpisując poniższą komendę:

sudo -H pip3 install mu-editor

Krok 3 - Sprawdź, czy edytor został zainstalowany wpisując poniższą komendę:

/usr/local/bin/mu-editor


Krok 4 - Dodaj ikonę na pulpicie, oto przykład dla systemu Mint:


Konfiguracja edytora

Po uruchomieniu edytora Mu, naciśnij klawisz "Tryb" ("Mode"), znajdujący się w lewym górnym rogu w menu głównym edytora. Następnie w okienku, które się pokaże wybierz pozycję "Pygame Zero" i naciśnij klawisz "OK". Edytor przełączy się w tryb "Pygame Zero". Nasze środowisko jest już gotowe do pracy!

Grafika i dźwięk

Naciśnij na klawisz 'Pobierz pliki'. W ten sposób pobierzesz jeden spakowany plik zawierający wszystkie potrzebne zasoby do gry: obrazki, czcionki, dźwięki i muzykę. Po rozpakowaniu pliku, na dysku utworzy się drzewo katalogów zawierające wszystkie wspomniane zasoby graficzne (obrazki i czcionki) oraz dźwiękowe (muzyka i dźwiękowe efekty specjalne).

Pobierz pliki

Jeśli zaimportowałeś pliki do edytora, to czas na ostatni krok

    Krok 3 - pobieramy kod gry przygodowej

Instrukcja importu

plików do edytora

Aby przegrać wszystkie pobrane pliki do odpowiednich katalogów wymaganych przez Pygame Zero należy rozpakować pobrany katalog 'koduj-w-pythonie' oraz skopiować wszystkie znajdujące się w nim katalogi. Następnie musimy odnaleźć katalog mu_code, który zainstalowaliśmy wraz z edytorem MU, usunąć wszystkie znajdujące się w nim katalogi i wkleić te przed chwilą skopiowane. Domyślna lokalizacja katalogu mu_code zainstalowanego wraz z edytorem

dla Windows: Users\nazwa uzytkownika\mu_code, dla MAC OSX: /Users/nazwa uzytkownika/mu_code, a dla systemu Linux: /home/nazwa uzytkownika/mu_code

Kod gry przygodowej

Jeśli od razu chcesz zagrać w całą grę przygodową skopiuj do schowka kod gry z rozdziału R10. Naciśnij klawisz "skopiuj kod do schowka", przejdź do okna edytora "Mu Edytor" i wklej kod ze schowka (skrót klawiszy Ctrl+V lub Cmd+V). Jeśli posiadasz naszą książkę "Koduj w Pythonie", zalecamy kopiowanie kodu rozdział po rozdziale, zaczynając od rozdziału R02, a kończąc na R10. Poznając kod związany z kolejnymi rozdziałami stopniowo rozwijamy nasze umiejętności jednocześnie budując grę przygodową.

R01
Od czego zacząć
R02
Obraz i wprowadzenie do zmiennych
R03
Programowanie obiektowe
R04
Zasady gry – algorytmy
R05
Plan pomieszczeń – listy, słowniki
R06
Animacja postaci, sposoby zmiany obrazu
R07
Tworzenie scenariusza
R08
Zmiana scen – przechodzimy między pomieszczeniami
R09
Sprawdzanie i aktualizacja stanu gry
R10
Muzyka i dźwięki
Pobierz Dodatek A

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o GitHub pobierz Dotatek A

Kod gry dostępny na GitHub:

R01
Od czego zacząć
R02
Obraz i wprowadzenie do zmiennych
R03
Programowanie obiektowe
R04
Zasady gry – algorytmy
R05
Plan pomieszczeń – listy, słowniki
R06
Animacja postaci, sposoby zmiany obrazu
R07
Tworzenie scenariusza
R08
Zmiana scen – przechodzimy między pomieszczeniami
R09
Sprawdzanie i aktualizacja stanu gry
R10
Muzyka i dźwięki